Tanja goes cooking through the stomach…for love – aflevering 1

IMG_20150227_195518

Nee, niet schrikken!
Er is niets aan de hand!
En ja, je ziet het goed!
Dit stukje gaat over iets dat ik helemaal niet leuk vind: koken!

Deze week hadden we het op het werk over het gezegde: ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Nou ja, ‘de man’. Het gesprek ging over het mannelijke konijn van mijn collega die nogal kieskeurig is qua eten.

Eenmaal aangekomen bij de vrijdag/begin van het weekend/boodschappendag kwam dit gezegde nogmaals bovendrijven. Uhm…met alleen maar mannen in huis zou ik hier toch wel een redelijk punt mee kunnen scoren, dacht ik zo. Maar ja, dan moet de knop om! Ik moet af van mijn standaard receptenlijstje! Tijd voor iets nieuws!
Tijd voor: ‘Tanja goes cooking through the stomach…for love’!

Poging 1: iets met satésaus.
Met maar 1 man in huis vandaag, besloot ik er meteen voor te gaan.
Hij houdt van satésaus, dus daarom werd het ‘iets met satésaus’.
Kip was de meeste logische keuze, notenrijst, beetje cassave en dan alleen nog de groente. Aangezien hij geen warme-groente-liefhebber is, besloot ik voor peultjes te gaan. Mocht hij ze niet lekker vinden, konden ze er gemakkelijk tussenuit gevist worden. Ja, dit kon wel eens iets worden!

Met alle ingrediënten op het aanrecht was ik er klaar voor! Alleen mijn wokpan niet zo zeer. Ik zag dat de anti-aanbaklaag hier en daar los begon te laten. Niet echt gezond heb ik eens begrepen, maar goed, voor één keertje kon het nog wel besloot ik. Terwijl ik de rijst aan het borrelen had, knabbelde ik aan een peultje, tot ik hem van schrik in mijn keel had hangen omdat ik al etende op de verpakking las: ‘Peultjes nooit rauw eten!’ Wat? Zoiets lees je nooit op een verpakking! Dit was dan toch wel een serieuze waarschuwing! En ik had hem zomaar genegeerd! Dat wil zeggen; ik wist het niet. Weer een reden om van te voren ‘de gebruiksaanwijzing’ goed te lezen.
Nadat het restant van het peultje mijn slokdarm gepasseerd was, had ik de rijst aan het stomen, de kip aan het garen en konden de peultjes en lente-ui erin. Op het derde pitje werd de satésaus warm en ik bemerkte een geweldig gevoel van controle bij mezelf. Dit liep prima! Ik had misschien alleen de lente-ui iets later erin moeten doen, aangezien hij hier en daar een beetje erg donker (zeg maar zwart) begon te worden.

‘Aan tafel!!!’

Daar zit hij dan: mijn kleine-grote man van bijna 14 met een bord met veel kip, weinig peultjes, een hoopje notenrijst, een kwak satésaus en wat stukjes cassave. Hoe succesvol verloopt aflevering 1 van ‘Tanja goes cooking through the stomach…for love’? Ik had willen beginnen met een kraker. Maar lukt dit ook, of blijft het bij deze pilot aflevering?

Ik observeer hem nauwlettend.
Na 1 peultje worden de anderen naar de rand van het bord geschoven onder het motto: ‘ze zijn niet vies, maar ik heb nu eenmaal niet graag warme groente’. Oké, gelukkig krijgt hij de vitaminen van de stukjes niet-zwarte-lente-ui nog binnen. De kip vindt hij lekker! De notenrijst ook wel, behalve die stukjes ertussen die naar fruit smaken zijn minder.
Niet erg, ik hou van een kritisch publiek. Ik hoef geen cadeautjes. Met deze feedback kan ik vooruit in aflevering 2.
Dan komt hij aan bij, in zijn geval, het hoofdbestanddeel van dit gerecht: de satésaus! Die zal toch zéker smaken! Ik bedoel, hier is niets aan te verprutsen. Zo uit de verpakking, in de pan, opwarmen en op het bord.
Maar dan……..BOH DIE IS SCHERP!
Ai…….ik bekijk de verpakking nogmaals. ‘Extra pittig’. Oeps…..

Gelukkig schept hij toch nog een tweede keer op. Verheugd kijk ik toe.
Alleen kip, een héél klein beetje satésaus en héél veel cassave….
Nou ja, ik ben ook pas bezig met mijn professionalisering. Dit hoort erbij.
Óp naar aflevering 2!

5 gedachtes over “Tanja goes cooking through the stomach…for love – aflevering 1

  1. Hahaaa….veel succes! Probeer dit eens….kip krokant schnitzels in reepjes snijden,in een tortilla met ijsbergsla en honing-mosterd dressing.De kip-krokant schnitzels wel even bakken natuurlijk! Koude groenten 😉 en zelfs een hit bij mijn mannen,dus gegarandeerd succes.

Geef een reactie

