Werk=Hobby of Hobby=Werk

image

Tja, wat zal ik daar eens op zeggen?
I love my job!
Ik steek er genoeg tijd in, maar vooral omdat ik het zo leuk vind! Een andere reden is er niet. Ik ben absoluut géén workaholic. Tenminste…..daar heb ik een bepaald beeld bij en dat beeld is niet op mij van toepassing.

Maar in het kader van leerjezelfkennen en het pasopvooreenburnout-tijdperk is het wellicht toch raadzaam om de kenmerken van een workaholic eens onder de loep te nemen.

1. Workaholics werken letterlijk dag en nacht.
NEE!
Alhoewel ik toch gemiddeld 1x per week te vroeg wakker word, nadenk over het werk en notities in mijn telefoon zet of dingen opzoek op internet.

2. Workaholics zijn mensen die blij zijn dat het weekend is omdat ze dan achterstallig werk kunnen inhalen.
NEE!
Maar……het is wel heerlijk om in het weekend een paar uurtjes ongestoord te werken aan dingen die door de week op de stapel blijven liggen.

3. De lunchpauze van een workaholic bestaat meestal uit een broodje aan het bureau dat in enkele minuten naar binnen wordt gewerkt.
NEE!
Dat wil zeggen….ik ben van goede wil! Behalve gisteren….

4. Een echte workaholic is al minstens één keer de verjaardag van een dierbaar iemand vergeten.
NEE!
Echt NÉÉ!

5. ‘Wat je zelf doet, doe je beter’, is de leuze van veel workaholics.
Ooo wat erg…….ik denk soms echt zo!

6. Workaholics begrijpen moeilijk dat andere mensen ’s avonds op tijd naar huis gaan terwijl ze nog bergen werk hebben.
NEE!
Ik ga zelf ook op tijd naar huis. Op=op

7. Workaholics denken in hun vrije tijd nergens anders aan en voelen zich nutteloos, onrustig, schuldig en gestrest als er niet gewerkt kan worden.
NEE!
Och jee, echt niet! Ik werk fulltime en plak er in de avonden en weekenden nog enkele uurtjes aan vast. Maar toch echt vanuit een gevoel van ‘dit vind ik leuk’ en niet ‘ik moet dit nog doen’. Is het werk gedaan, dan ga ik verder met waar ik nog meer zin in heb. ‘Vervelen’ staat niet in mijn woordenboek.

Conclusie:
mijn werk = mijn hobby
één van mijn hobby’s = mijn werk

Niets om me druk over te maken dus!

Waar wel een punt van zorg ligt is bij mijn nieuwe hobby: series kijken.

Denk eens even met me mee……
– als je ’s ochtends wakker wordt en bijna niet kunt wachten om ’s avonds weer te gaan kijken
– als je tegen iedereen die het (niet) horen wilt vertelt over de serie die je op dit moment volgt
– als je in de auto zit en fantaseert dat je ín de serie zit
-als je na elke aflevering (hoe laat het ook is) denkt: nog eentje?!
– als je in je huis plekjes hebt gecreëerd waar je je Ipad kunt zetten om te kunnen kijken terwijl je strijkt, kookt en sport
-als je droomt dat je zoon een goede vriend van jullie de opdracht heeft gegeven om de lokale Chinees te overvallen

BEN JE DAN EEN SERIEAHOLIC?

3 gedachtes over “Werk=Hobby of Hobby=Werk

Geef een reactie

