Zwemmen = afkoelen (meer niet)

Kopje-onder (2)
We zitten aan tafel en onze zoon vraagt of ik mee zou willen doen aan Expeditie Robinson. Ik denk heel even na en schud van nee. Nee, niets voor mij. Tot me na twee seconden iets te binnen schiet en ik roep: ’NEE, ABSOLUUT NIET!’ Je moet er namelijk ZWEMMEN! Heel veel zwemmen en naar de bodem DUIKEN en zo. O nee, dat is ÉCHT niets voor mij!

Het survivalprogramma schuift meteen naar de achtergrond en ik stort me volledig op mijn zwemherinneringen. Poeh…….het water stijgt tot aan mijn lippen.

Drama één: schoolzwemmen
Wat was ik vaak ziek op die dag van de week. Letterlijk buikpijn. Niet in de laatste plaats door de niet-pedagogische badmeesters. Tjonge, jonge geen enkel gevoel voor mijn angst. Nul komma nul. Niks nakkes nada. En maar lachen langs de kant terwijl die haak me uit het water viste. Ach ja, dat was nog niets vergeleken met de keren dat ik over het tovertouw gesmeten werd, omdat ik er niet overheen durfde te duiken. Dat was lachen voor iedereen.
Ook voor mij.
Van opluchting.
’t Is weer voorbij.

Op het voorgezet onderwijs stond zwemmen ook 1x per week op het rooster. Ik zat echter meer aan de kant. Tja, het is wat die puberteit. Voordat je je menstruatie op orde hebt….. (Dank je wel lieve moeder voor het schrijven van de vele briefjes ;))

Nu denk je misschien dat mijn vakanties dus ver van water gevierd worden. Niets is minder waar! Strand en zwembad: check! Zolang ik maar geen ‘enge’ dingen hoef je doen:

– Lekker luieren op een luchtbedje in de zee
Wel af en toe een oogje open om te zien of niet een of andere grapjas me eraf dondert.

– Even een baantje trekken in het zwembad
Gewoon schoolslag; borstcrawl ziet echt niet uit.

– Sportief een balletje gooien naar elkaar
Wel zorgen dat ik meteen een afspeelmogelijkheid zie, want ik moet er niet aan denken dat zich iemand op mij stort om de bal af te pakken.

– Heerlijk even afkoelen na een poosje zweten in de zon
Maar opletten geblazen dat niemand me kopje onder wil duwen, want dan slaat de blinde paniek toe!

Zwemmen staat voor mij gelijk aan afkoelen. Meer niet.
Er schuilt geen zwemkampioen in mij.
Alhoewel…… Enig talent kwam toch naar boven toen ik als vijfjarige tijdens de zwemles van de duikplank MOEST springen en het presteerde om NIET kopje onder te gaan. De badjuffrouw was oprecht verbaasd en zei dat ze dit nog NOOIT had meegemaakt!

5 gedachtes over “Zwemmen = afkoelen (meer niet)

  1. haha, ik weet het allemaal nog goed.
    En ik…….. ik voelde mij wel als een vis in het water, dook naar de bodem van het zwembad, haalde alle zwemdiploma’s en brevetten, zwom menig wedstrijdje bij de zwemvereniging, dook iedere golf in.
    En nu…….heb jij mij ingehaald, ga jij de zee in voor afkoeling en zit ik zwetend op mijn bedje op het strand, bang voor al die vissen die in de zee zwemmen ; )

  2. Nou Tanja je haalt wat naar boven zeg!!!! Vreselijk vond ik het en nu doe ik het zelfde als jij:) vakantie? Check ✅ strand,zee,zwembad. En vooral geen “enge” dingen doen🏊👙🌞

Geef een reactie

